четвер, 22 березня 2018 р.

Урок біології, 11 клас  Енергетика екосистем. Правило екологічної піраміди.


 Урок біології, 11 клас

Тема:
Енергетика екосистем. Правило екологічної піраміди.
Мета:
Дати поняття про енергетику екосистем, первинну і вторинну продукцію, екологічну піраміду та її значення для рівноваги і саморегуляції в біогеоценозі.
Обладнання:
-          саморобна таблиця ²Екологічна піраміда чисел²;
-          саморобна імітаційна гра ²Острів²;
-      мультимедійна презентація;
-          опорні конспекти 5.5;
-          кубики 2х2х2: 100 зелених, 10 жовтих, 1 червоний.

Хід уроку
1.      Актуалізація опорних знань учнів.

Робота в групах. Всі групи отримують однакове завдання: Написати можливі ланцюги живлення в біогеоценозі прісної водойми, якщо відомо, що в ньому існують такі організми:
·         Продуценти – всі рослини;
·         Консументи I порядку – дафнія, циклоп, комар, котушка, ставковик, бокоплав, пуголовок, водяний ослик;
·         Консументи II порядку – мальки риб, карась, п¢явка слимакова, гідра, жаба, планарія, качка, жук-плавунець;
·         Консументи Ш  порядку – хребтоплав, тритон, п¢явки, щука, окунь, вуж, хижі птахи.
Відповіді (можливі):
1)      Водорості – дафнії – мальки риб – хребтоплав – тритон;
2)      Водорості – циклопи – карась – плавунець – жаба;
3)      Водні рослини – ставковик - п¢явка слимакова;
4)      Водорості – рачки – гідра;
5)      Водні рослини – личинка комара – жаба – вуж – хижий птах.
2.      Мотивація навчальної діяльності учнів.
Бесіда:
Питання
Відповідь
- Скільки їжі з¢їдає людина за день?
- Приблизно 1,5 – 3 кг.
- А скільки це становить на рік ?
- Біля 548 – 1000кг.
- Чому дорівнює середня маса людини?
- Приблизно 70кг.
- Виходить, що ми з¢їдаємо більше, ніж важимо. У дорослої людини маса залишається постійною протягом багатьох років. Куди дівається стільки їжі?
- ???


3.      Вивчення нового матеріалу.
а) Первинна і вторинна продуктивність. Робота учнів з підручником:
-          Прочитайте текст підручника на с. 38- 40;
-          Дайте відповідь на такі питання:
·         На що витрачаються їжа та енергія в живих організмах?
·         Що таке валова продукція?
·         Що таке первинна продуктивність?
·         Що таке вторинна продуктивність?
·         Що таке екологічна ефективність екосистем?
Висновок: Первинна валова продукція – це кількість органічної речовини, синтезованої автотрофами за одиницю часу на одиницю площі. Частина цієї продукції йде на підтримання життєдіяльності самих рослин (40%). Частина, що залишилася називається чистою первинною продукцією. Її використовують тварини, які в процесі обміну речовин утворюють вторинну продукцію. (робота за опорним конспектом)

При обміні речовин в організмі відбувається й обмін енергії, оскільки органічні речовини багаті на хімічні зв¢язки, при руйнації яких вивільнюється енергія, а при утворенні – поглинається. Ефективність процесів утворення органічних речовин в організмі залежить від ефективності асиміляції, яка змінюється залежно від складу їжі і становить від 10% до 80%. Але, більшість організмів фіксує приблизно лише 10% потенційної енергії. Цю закономірність встановив у 1942р вчений Ліндеман, і вона отримала назву Закону Ліндемана:
На кожному наступному трофічному рівні від попереднього фіксується, приблизно, 10% продукції або енергії.

б) Правило екологічної піраміди. Пояснення вчителя з елементами моделювання.
Складемо гіпотетичний ланцюг живлення і за законом Ліндемана запишемо, скільки біомаси чи енергії засвоюється організмами на кожному рівні:
Продуценти --- консументи I порядку --- консументи II порядку --- консументи   III порядку
  1000г                  100г                                10г                            1г
Спробуємо спроектувати це за допомогою кубиків: зелені кубики – це рослини, жовті – консументи першого порядку, червоний – консументи другого порядку. Виходить утворення подібне на піраміду.
Екологічна піраміда – це закономірність, що відображає співвідношення по трофічних рівнях продуцентів і консументів різного порядку.
Правило піраміди – на кожному трофічному рівні ланцюга живлення організмами засвоюється лише 10% біомаси або 10% енергії.

Розрізняють 3 види пірамід:
·         Піраміда біомас – виражається в одиницях маси: 100кг – 10кг – 1кг.
·         Піраміда енергії – виражається в одиницях енергії: 2800кДж – 280кДж – 28кДж.
·         Піраміда чисел Елтона (1972) – виражається в кількості особин: 600одиниць корму – 6 мишей – 2 лисиці – 1 орел.
4.      Закріплення знань. Екологічна гра ²Острів².
а) Пояснення гри за допомогою вірша:


Десь далеко в океані
Виник острів без життя.
А що трапилось з ним далі,
Розповім сьогодні я.








Острів був голий і дуже негарний,
Ніколи на ньому ніщо не росло.
Аж ось, із країни далекої, раптом
Насіння, з десяток, сюди занесло.






Почало насіння те проростати:
Вологи хватало, і сонця, й тепла…
З¢явилась рослинність. Ніщо не мішало
Рости їй, відсутня була боротьба.







Став острів цей гарним і дуже зеленим,
І стали до нього плисти кораблі.
Не часто трапляється в морі соленім
Такий ось, зелений, оазис землі.





Невдовзі у морі сталось нещастя:
У штормі загинув один пароплав.
Три миші спаслися, на їхніє щастя,
Ледве доплили до острова вплав.







Якось до острова судно пристало,
Що везло з країни в країну товар.
Тихенько дві пари кролів з нього зникло.
Ніхто не помітив. Відплив пароплав.





Так екосистема склалась повільно:
Живуть-поживають, травку жують…
Недовго життя їх було спокійним –
Хижак, де є жертва, завжди тут як тут.







Лисиці і ласки з¢явились невдовзі
(а як і коли не знає ніхто).
Спробуйте самі ви здогадатись,
І розібратись, хто їсть кого.





З досвіду знаєм таку аксіому
(кожний її, навіть з вас, підтвердить)
Один є хижак, чи довго другому
з¢явитись? І ось уже беркут летить.







Йому все єдино: чи лиса, чи ласки,
Чи миша маленька, чи кріль у траві…
Яскраві з¢явились у цьому просторі
Живлення складні природні зв¢язки.





І склався порядок на довгії роки,
Один їсть одного порядок навік.
З¢явився, нарешті, владник природи:
Великий, могутній і злий чоловік!







І ось він наводить свої порядки –
Лисичок і ласок почав він ловить,
Зорювать землі під поле та грядки,
І ставить капкани, і кроликів бить.





Невже він зруйнує порядок, що склався,
Порядок, що міг закріпитись навік?
Тож, думайте діти, і спробуйте дати
Висновки ви, що може вчинить чоловік!?




б) Гра учнів в екогру ²Острів². Кожній групі роздається пакет гри і матриця.

Правила гри:
1)      В гру грають 4 і більше учасників.
2)      Всі картки перетосовують і роздають учасникам гри порівну.
3)      За один хід учасник може викласти одну картку.
4)      Спочатку викладаються рослини, потім рослиноїдні тварини і т.д.
5)      Картки викладаються учасниками по колу. Одне коло гри відповідає одному рокові існування екосистеми.
6)      При викладанні карток треба ураховувати достатність їжі для кожної особини консументів різного порядку.
7)      Якщо в ігрока немає можливості викласти відповідну картку, то він пропускає хід.
8)      Гра закінчується в момент, коли в одного з учасників залишаться картки.
9)      В грі є картка ² ², яка позначає антропічний фактор (пожежа знищує рослини; капкани і отрутохімікати – мишей, кроликів і лисиць; полювання – ласок, лисиць, беркута). Кожний граючий може викласти картку в любий момент гри і на любому рівні. При цьому вважається, що загине половина організмів кожного виду. Цю половину повинен забрати наступний ігрок. Якщо кількість організмів з даного трофічного рівня не ділиться на ²2², то слід забрати більшу половину. По ланцюгам живлення також проводяться відповідні зміни кількості особин.

ПАМЯТКА.
Ø  На кожну рослиноїдну тварину припадає 10 одиниць корму, але можливе існування і при наявності 5 одиниць.
Ø  Кожній лисиці необхідно або 3 миші, або 1 кролик.
Ø  Кожна ласка потребує 3 миші.
Ø  Беркуту потрібно або 2 лисиця, або 2 ласки, або 1 лисиця і 1 ласка, або 1 лисиця (ласка) і 2 кролики, або 1 лисиця (ласка) і 3 миші, або 5 рослиноїдних тварин.

5.      Домашнє завдання: опрацювати конспект, скласти задачу на правило екологічної піраміди.

Немає коментарів:

Дописати коментар