Урок біології, 11 клас Енергетика екосистем. Правило екологічної піраміди.
Урок біології, 11 клас
Тема:
|
Енергетика екосистем. Правило екологічної піраміди.
|
Мета:
|
Дати поняття про енергетику екосистем, первинну і вторинну продукцію, екологічну піраміду та її значення для рівноваги і саморегуляції в біогеоценозі.
|
Обладнання:
- саморобна таблиця ²Екологічна піраміда чисел²;
- саморобна імітаційна гра ²Острів²;
- мультимедійна презентація;
- опорні конспекти 5.5;
- кубики 2х2х2: 100 зелених, 10 жовтих, 1 червоний.
Хід уроку
Робота в групах. Всі групи отримують однакове завдання: Написати можливі ланцюги живлення в біогеоценозі прісної водойми, якщо відомо, що в ньому існують такі організми:
· Продуценти – всі рослини;
· Консументи I порядку – дафнія, циклоп, комар, котушка, ставковик, бокоплав, пуголовок, водяний ослик;
· Консументи II порядку – мальки риб, карась, п¢явка слимакова, гідра, жаба, планарія, качка, жук-плавунець;
· Консументи Ш порядку – хребтоплав, тритон, п¢явки, щука, окунь, вуж, хижі птахи.
Відповіді (можливі):
1) Водорості – дафнії – мальки риб – хребтоплав – тритон;
2) Водорості – циклопи – карась – плавунець – жаба;
3) Водні рослини – ставковик - п¢явка слимакова;
4) Водорості – рачки – гідра;
5) Водні рослини – личинка комара – жаба – вуж – хижий птах.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Бесіда:
Питання
|
Відповідь
|
- Скільки їжі з¢їдає людина за день?
|
- Приблизно 1,5 – 3 кг.
|
- А скільки це становить на рік ?
|
- Біля 548 – 1000кг.
|
- Чому дорівнює середня маса людини?
|
- Приблизно 70кг.
|
- Виходить, що ми з¢їдаємо більше, ніж важимо. У дорослої людини маса залишається постійною протягом багатьох років. Куди дівається стільки їжі?
|
- ???
|
3. Вивчення нового матеріалу.
а) Первинна і вторинна продуктивність. Робота учнів з підручником:
- Прочитайте текст підручника на с. 38- 40;
- Дайте відповідь на такі питання:
· На що витрачаються їжа та енергія в живих організмах?
· Що таке валова продукція?
· Що таке первинна продуктивність?
· Що таке вторинна продуктивність?
· Що таке екологічна ефективність екосистем?
Висновок: Первинна валова продукція – це кількість органічної речовини, синтезованої автотрофами за одиницю часу на одиницю площі. Частина цієї продукції йде на підтримання життєдіяльності самих рослин (40%). Частина, що залишилася називається чистою первинною продукцією. Її використовують тварини, які в процесі обміну речовин утворюють вторинну продукцію. (робота за опорним конспектом)
При обміні речовин в організмі відбувається й обмін енергії, оскільки органічні речовини багаті на хімічні зв¢язки, при руйнації яких вивільнюється енергія, а при утворенні – поглинається. Ефективність процесів утворення органічних речовин в організмі залежить від ефективності асиміляції, яка змінюється залежно від складу їжі і становить від 10% до 80%. Але, більшість організмів фіксує приблизно лише 10% потенційної енергії. Цю закономірність встановив у 1942р вчений Ліндеман, і вона отримала назву Закону Ліндемана:
На кожному наступному трофічному рівні від попереднього фіксується, приблизно, 10% продукції або енергії.
б) Правило екологічної піраміди. Пояснення вчителя з елементами моделювання.
Складемо гіпотетичний ланцюг живлення і за законом Ліндемана запишемо, скільки біомаси чи енергії засвоюється організмами на кожному рівні:
Продуценти --- консументи I порядку --- консументи II порядку --- консументи III порядку
1000г 100г 10г 1г
Спробуємо спроектувати це за допомогою кубиків: зелені кубики – це рослини, жовті – консументи першого порядку, червоний – консументи другого порядку. Виходить утворення подібне на піраміду.
Екологічна піраміда – це закономірність, що відображає співвідношення по трофічних рівнях продуцентів і консументів різного порядку.
Правило піраміди – на кожному трофічному рівні ланцюга живлення організмами засвоюється лише 10% біомаси або 10% енергії.
Розрізняють 3 види пірамід:
· Піраміда біомас – виражається в одиницях маси: 100кг – 10кг – 1кг.
· Піраміда енергії – виражається в одиницях енергії: 2800кДж – 280кДж – 28кДж.
· Піраміда чисел Елтона (1972) – виражається в кількості особин: 600одиниць корму – 6 мишей – 2 лисиці – 1 орел.
4. Закріплення знань. Екологічна гра ²Острів².
а) Пояснення гри за допомогою вірша:
Десь далеко в океані
Виник острів без життя.
А що трапилось з ним далі,
Розповім сьогодні я.
| ||||||||
Острів був голий і дуже негарний,
Ніколи на ньому ніщо не росло.
Аж ось, із країни далекої, раптом
Насіння, з десяток, сюди занесло.
| ||||||||
Почало насіння те проростати:
Вологи хватало, і сонця, й тепла…
З¢явилась рослинність. Ніщо не мішало
Рости їй, відсутня була боротьба.
| ||||||||
Став острів цей гарним і дуже зеленим,
І стали до нього плисти кораблі.
Не часто трапляється в морі соленім
Такий ось, зелений, оазис землі.
| ||||||||
Невдовзі у морі сталось нещастя:
У штормі загинув один пароплав.
Три миші спаслися, на їхніє щастя,
Ледве доплили до острова вплав.
| ||||||||
Якось до острова судно пристало,
Що везло з країни в країну товар.
Тихенько дві пари кролів з нього зникло.
Ніхто не помітив. Відплив пароплав.
| ||||||||
Так екосистема склалась повільно:
Живуть-поживають, травку жують…
Недовго життя їх було спокійним –
Хижак, де є жертва, завжди тут як тут.
| ||||||||
Лисиці і ласки з¢явились невдовзі
(а як і коли не знає ніхто).
Спробуйте самі ви здогадатись,
І розібратись, хто їсть кого.
| ||||||||
З досвіду знаєм таку аксіому
(кожний її, навіть з вас, підтвердить)
Один є хижак, чи довго другому
з¢явитись? І ось уже беркут летить.
| ||||||||
Йому все єдино: чи лиса, чи ласки,
Чи миша маленька, чи кріль у траві…
Яскраві з¢явились у цьому просторі
Живлення складні природні зв¢язки.
| ||||||||
І склався порядок на довгії роки,
Один їсть одного порядок навік.
З¢явився, нарешті, владник природи:
Великий, могутній і злий чоловік!
| ||||||||
І ось він наводить свої порядки –
Лисичок і ласок почав він ловить,
Зорювать землі під поле та грядки,
І ставить капкани, і кроликів бить.
| ||||||||
Невже він зруйнує порядок, що склався,
Порядок, що міг закріпитись навік?
Тож, думайте діти, і спробуйте дати
Висновки ви, що може вчинить чоловік!?
| ||||||||
б) Гра учнів в екогру ²Острів². Кожній групі роздається пакет гри і матриця.
Правила гри:
1) В гру грають 4 і більше учасників.
2) Всі картки перетосовують і роздають учасникам гри порівну.
3) За один хід учасник може викласти одну картку.
4) Спочатку викладаються рослини, потім рослиноїдні тварини і т.д.
5) Картки викладаються учасниками по колу. Одне коло гри відповідає одному рокові існування екосистеми.
6) При викладанні карток треба ураховувати достатність їжі для кожної особини консументів різного порядку.
7) Якщо в ігрока немає можливості викласти відповідну картку, то він пропускає хід.
8) Гра закінчується в момент, коли в одного з учасників залишаться картки.
9) В грі є картка ² ², яка позначає антропічний фактор (пожежа знищує рослини; капкани і отрутохімікати – мишей, кроликів і лисиць; полювання – ласок, лисиць, беркута). Кожний граючий може викласти картку в любий момент гри і на любому рівні. При цьому вважається, що загине половина організмів кожного виду. Цю половину повинен забрати наступний ігрок. Якщо кількість організмів з даного трофічного рівня не ділиться на ²2², то слід забрати більшу половину. По ланцюгам живлення також проводяться відповідні зміни кількості особин.
ПАМ’ЯТКА.
Ø На кожну рослиноїдну тварину припадає 10 одиниць корму, але можливе існування і при наявності 5 одиниць.
Ø Кожній лисиці необхідно або 3 миші, або 1 кролик.
Ø Кожна ласка потребує 3 миші.
Ø Беркуту потрібно або 2 лисиця, або 2 ласки, або 1 лисиця і 1 ласка, або 1 лисиця (ласка) і 2 кролики, або 1 лисиця (ласка) і 3 миші, або 5 рослиноїдних тварин.
5. Домашнє завдання: опрацювати конспект, скласти задачу на правило екологічної піраміди.
Немає коментарів:
Дописати коментар