четвер, 22 березня 2018 р.

Урок хімії в 10 класі

Сульфатна кислота. Фізичні та хімічні властивості. Сульфати. Якісна реакція на сульфат - іон. Значення сульфатної кислоти та сульфатів

Сульфатна кислота. Фізичні та хімічні властивості. Сульфати. Якісна реакція на сульфат - іон. Значення сульфатної кислоти та сульфатів

Цілі уроку:   перевірити знання учнів про склад і властивості неорганічних  кислот на прикладі сульфатної кислоти;  перевірити практичні вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці під час проведення лабораторного досліду;  формувати навички  практичної роботи з хімічними речовинами й обладнанням,  дотримуючись правил техніки безпеки;   поглибити і систематизувати знання про загальні властивості кислот;  продовжити процес формування навичок пошукової  роботи, роботи в групах, умінь робити висновки, узагаль нювати, порівнювати;   розвивати пізнавальну активність, сприяти формуванню уявлень про наукове пізнання світу.
Обладнання та реактиви:   таблиця „ Застосування сульфатної  кислоти ”, „ Таблиця розчинності кислот, солей,  основ у воді ”, барій  хлорид, штатив з пробірками, індикатори, метали, солі, основи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок – дослідження                                                                          Думати і діяти,           
                                                                                                                                             Діяти і думати –  
Ось мета нашої мудрості.  Гете  
                                      Хімія – дивовижна наука,     в якій криється щастя людське і     величезні можливості
 Д.І.Менделєєв
Структура уроку
1. Організаційна частина
2. Мотивація навчальної діяльност
Хімію часто називають наукою - чарівницею, наукою великих чудес. І це справедливо. Вона так широко ввійшла в наше життя, побут, що важко знайти людину, яка б не користувалася продукцією хімічного виробництва. Хіміки створюють сплави і напівпровідники, скло і кераміку, синтетичні волокна і ліки, барвники і пахучі речовини. Хіба це не чудеса! Зумій їх тільки побачити. І все це нам дасть її величність – Хімія.
Щоб усе це пояснити,
Хімію вам раджу вчити,
А наука - не проста,
Вам відкриє чудеса!
Урок сьогодні не простий,
Усім відомий, звичний,
Я пропоную провести
Експеримент хімічний.
Отож озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюсь – вдасться вам
Здолати перепони.
В країну хімії! ВпередСміливо вирушаймо,
І все, що вивчили раніш,
Ми разом пригадаймо!
3.Актуалізація опорних знань
Світ хімічних речовин досить різноманітний. Речовини мають свої властивості. Тому під час використання речовин, як писав Гете, треба„ думати і діяти, діяти і думати – ось мета нашої мудрості ”. Ці слова і будуть девізом нашого уроку.Тож, шановні друзі, давайте пригадаємо інформацію про сульфатну кислоту
1.     Формула кислоти.
2.     Якісна і кількісна характеристика.
3.     Структурна та електронна формули

Н      О              О
S
Н       О                О


У молекулі кислоти всі зв’язки ковалентні, але внаслідок різного значення електронегативності хімічних елементів відбувається зміщення електронної густини зв’язку. У наслідок цього зв’язок поляризується й атом Гідрогену в результаті набуває додаткової рухливості (здатності відщеплюватися), що й зумовлює кислотні властивості
.Електролітична дисоціація.Сильний електроліт. У водних розчинах дисоціює на йони за двома ступенями (за першим практично повністю):(Учень біля дошки записує рівняння електролітичної дисоціації)
H2SO= H+ HSO-
HSO- = H+ SO2-
4. Вивчення нового матеріалу
Прошу вас прийняти до відома фізичні характеристики кислоти
4.1.Демонстрування кислоти,  робота з підручником
Сульфатна кислота – важка оліїста безбарвна рідина. Вона не летка, запаху не має. Надзвичайно гігроскопічна, активно вбирає вологу, змішується з водою у будь – яких співвідношеннях.

Розчинення сульфатної кислоти у воді супроводжується виділенням великої кількості теплоти, що може призвести до закипання води і розбризкування кислоти

- В якому агрегатному стані перебуває кислота? ( у рідкому)
- Демонстрація розчинення кислоти у воді.- Як правильно розчиняти кислоту у воді?( Потрібно лити кислоту у воду )
4.2.  Хімічні властивості кислоти
( обговорення з учнями хімічних властивостей кислот
-Взаємодіє з металами;
- Взаємодіє з оксидами металів;
- Взаємодіє з основами;
- Взаємодіє з солями
У вас виникло бажання перевірити властивості на практиці?
Робота в групах-         Об’єднання учнів у групи;-         Правила Б/Ж
Як кислоти наливаєш
Обережним з ними будь
Як розіллєш ненароком
То про соду не забудь.
А як луги наливаєш
Пам’ятай: вони їдкі,         
 Розчин оцту їх змиває
Навіть із руки!
Проведення хімічного експерименту;-         Запис відповідних рівнянь реакцій;-         Презентація роботи-         ( запис рівнянь реакцій на дошці та їх обговорення)
1.Відношення до індикаторів:

Лакмус  –             червоний,
Метилоранж  –    рожевий,
Фенолфталеїн – безбарвний.

2.Взаємодія з основами
2NaOH + H2SO4 =Na2SO4 + 2H2O
( запис рівняння реакції в іонній формі)
NaOH + H2SO4 = NaHSO4 + H2O
Висновок.
Середні солі утворюються якщо луг взятий у надлишку.Кислі солі – лугу не вистачає для нейтралізації кислоти.
3.Взаємодія з оксидами металів:

H2SO+ MgO = MgSO+ H2OH2SO4 + ZnO = ZnSO4 + H2O
4. Взаємодія з солями.Сульфатна кислота сильна і нелетка, одна з найстійкіших. Вона може вступати в реакцію обміну з солями, утвореними слабкішими або леткими кислотами і навіть сильними кислотами, якщо вони менш стійкі:

H2SO4 + Na2CO3 = Na2SO4 + CO2 + H2OH2SO4+ 2KNO3 = K2SO4 + 2HNO32KClO4 + H2SO4 = K2SO4 + HClO4
( запис рівнянь реакції в іонній формі)Учні працюють біля дошки
BaCl2 + H2SO= BaSO4 + 2HCl
Останнє рівняння відображає якісну реакцію на кислоту та її солі, бо утворюється нерозчинний у воді BaSO4.

Ba2+ +2Cl- + 2H+ SO42- = BaSO+ 2H+ 2Cl-Ba2++ SO42- = BaSO

5.
Взаємодія з металами.
Пояснення вчителяРозбавлена сульфатна кислота:H2SO+Mg = MgSO+ H2H2SO4 + Zn = ZnSO4 + H2
Концентрована сульфатна кислота – сильний окисник. Вона може взаємодіяти з малоактивними металами: 2H2SO4 +Cu = CuSO+ SO+ 2H2O

Зверніть увагу: під час взаємодії концентрованої сульфатної кислоти з малоактивними металами відновлюється не Гідроген кислоти, а Сульфур, тому водень не виділяється

6.
Застосування сульфатної кислоти і сульфатів.(Інформаційне повідомлення учнів)

7.
Підведення підсумків
Починайте свій виступ зі слів„
 На уроці для мене найважливішим відкриттям було.....
.”У своїх відповідях можете використовувати словосполучення :
„ На мою думку ....”
„ Ця інформація дає....”                              
7. Рефлексія
8. Д/З·        Прочитати параграф №6.·        Виконати: Впр. №39·        Впр. №40·       
Скласти сенкан „ Сульфатна кислота ”
Бо повір, не всі ще відкриття        
Здійснені й записані в скрижалях.                                      
  І свою частиночку життя                                        
 Віддаю я хімії без жалю.
Треба тільки знать і розуміть                                      
  Всі її процеси і закони.                                       
 І тоді небесні і земні                                       
 Зорі упадуть вам у поклон.

Немає коментарів:

Дописати коментар